Omdat dit heerlijke weer je uitnodigt om in het zonnetje te gaan zitten begin ik met een jaarlijks terugkerend onderwerp:

 

Zonbescherming

Moet je nu wel of geen zonnefilter (SPF) in je dagcrème gebruiken?

SPF is de Sun Protection Factor. Een zonnefilter.

Een zonnefilter beschermt je tegen verbranding door de zon.

Zonnefilters worden bij een aantal cosmeticamerken toegevoegd aan dagcrèmes. Tegen verbranding door de zon en tegen eventuele zonschade.

Is dat nodig?

We worden erg bang gemaakt voor de zon. Maar de zon doet niks verkeerd. We leven dankzij de zon. Het is ons gedrag in de zon, dat moet anders.

Wij moeten “normaal” doen in de zon. Dus je gaat niet te lang in de zon zitten. Zeker niet als je huid er (nog) niet tegen kan. En je gaat liever ook niet uren liggen te “bakken” in de zon.

 

Maar hoe zit het dan met dagcrèmes met SPF?

  • Volgens wetenschappelijk onderzoek zijn de meest gebruikte zonnefilters irriterend voor je huid. Die wil je dus liever niet de hele dag op je gezicht hebben.
  • We zitten (bijna) de hele dag binnen. Dan heb je helemaal geen zonnefilter nodig.
  • We hebben (zeker in deze tijd van het jaar) een tekort aan vitamine D. Door altijd een zonnefilter te gebruiken kun je geen vitamine D aanmaken via je huid.
  • Crèmes met SPF bieden schijn-veiligheid. Je weet vast wel dat je je iedere 2 uur moet insmeren als je in de zon bent. Doe je dat ook met je dagcrème? Nee, daar wil je juist de hele dag mee doorkomen, zonder bij te hoeven smeren.

 

Dus nee! Je gebruikt geen dagcrème met SPF

 

Wat dan wel? Want je mag niet verbranden

  • Laat je huid langzaam wennen aan de zon, bouw langzaam op in het voorjaar.
  • Word je bewust van je gedrag in de zon; hoe lang zit je er in?
  • Ga kort onbeschermd de zon in voor de vitamine D aanmaak. Misschien is dat maar een paar minuutjes als je een gevoelige huid hebt. Leer je huid kennen; hoe lang gaat het goed in de zon vóórdat je huid prikkelig voelt, rood wordt.
  • Als de zon hoog staat raken de UVB stralen je, die heb je nodig voor de aanmaak van vitamine D. In de zomer is dat tussen ca 11 en 15 uur.
  • Na je zonnebad ga je je insmeren met een Sunlotion die bij je huidtype past, met de juiste beschermingsfactor. Of je gaat de zon uit.
  • Iedere 2 uur smeer je je weer in, zolang je in de zon blijft. Smeer ruim! Je wordt echt wel bruin, het gaat geleidelijk en je huid lijdt er dan niet onnodig onder.
  • Gebruik Sunlotions of Sun-gels met een veilig filter. Wil je weten welke voor jouw huid geschikt is? Volg de link onderaan deze pagina.
  • Eet iedere dag alle kleuren van de regenboog in groenten en fruit. De anti-oxidanten heb je nodig voor bescherming van binnenuit voor je huid.
  • Na je zonnebad reinig je je huid, breng je het Liposome serum aan en een After Sun lotion met vitamine E. Zo breng je het vochtgehalte weer mooi op peil.

 

Goede sunproducten beschermen je huid tegen verbranden en tegen het uitdrogende effect.
Het is niet bewezen dat sunproducten je beschermen tegen huidkanker.
Wees daarom verstandig in de zon!

Sunlotion kun je gewoon over je dagcrème aanbrengen.

Voor een goede en veilige bescherming tegen de zon heb ik verschillende varianten voor je van de Sunlotions en Sun-gels.

De Sun-gels zijn fijn als je last hebt van zonne-allergie of bij een vette huid.

Ook voor kinderen is een goede en veilige zonbescherming heel belangrijk!

 

Wil je weten welke Sunproducten geschikt zijn voor jouw huid?

Maak een afspraak voor de Online Anti-Aging Skintake

 

Succes en geniet van de zon, Martine.